pilot wycieczek - archiwum wyjazdów

Submitted by Radek on Sat, 08/14/2021 - 23:58

Poniżej znajdują się informacje o wycieczkach i wyprawach, które poprowadziłem jako pilot. Jeśli chcesz podróżować ze mną, zobacz listę wyjazdów, które poprowadzę w najbliższym czasie.

Aktualnie współpracuję przede wszystkim z Biurem Turystyki Górskiej i Aktywnej Exploruj.pl prowadzonym przez Jarka Figla. Razem realizujemy wyjazdy trekkingowe do Ladakhu i w Himalaje Nepalu według moich autorskich programów, prowadzę również klasyczne trekkingi w Himalajach z oferty Exploruj. W sezonie wycieczek szkolnych pracuję regularnie dla Biura Podróży Fokus. W ostatnich latach prowadziłem po kilka autokarowych wycieczek do Norwegii Rainbow Tours, a ostatnio prowadzę również wyjazdy do Indii i Nepalu z oferty tego biura. Na Islandii bywam regularnie prowadząc wyjazdy typu incentive dla Explore Iceland (Klinika Biznesu / Custom X). W minionych latach poprowadziłem dziesiątki wyjazdów Klubu Podróży Horyzonty – przyrodnicze wycieczki na Islandię oraz organizowane przy współpracy z Katarzyną i Andrzejem Mazurkiewiczami, trampingi po Indiach i trekkingi w Nepalu.

Informacje o najważniejszych prywatnych podróżach, które odbyłem, znajdują się na innej stronie tego serwisu. Zachęcam też do śledzenia moich stron w serwisach społecznościowych oraz przeglądania relacji z podróży.

przełom lipca i sierpnia 2021
Islandia z R.pl
W misteczkach barwna, wesoła, uśmiechnięta, wyluzowana... A poza nimi pełna przestrzeni, spokoju i dzikiej przyrody... Islandia!
Bardzo się cieszę, że znów tam byłem. Po miesiącach ograniczeń pracy wróciłem na szlak, prowadząc wycieczki R.pl.

Sólfar - The Sun Voyager: sculpture by Jón Gunnar Árnason. Reykjavík, Iceland.
Sólfar. Reykjavík, Islandia.
Skólavörðustígur street, Reykjavík
Ulica Skólavörðustígur w Reykjavíku. 8 sierpnia 2021 roku.
Jökulsárlón, South Iceland.
Jökulsárlón, Islandia

marzec 2020
Północne i środkowe Indie z R.pl
Wieści napływające z Włoch i ograniczone zainteresowanie trekkingami wiosennymi spowodowały, że wyjeżdżałem z dużym niepokojem. Słońce w Delhi i dobry początek wycieczki wlały jednak trochę optymizmu.

Później było wypatrywanie tygrysa i innych zwierząt w Parku Narodowym Ranthambhore, po czym kolejne wieści optymizm przewiały: najpierw zamknięcie Nepalu dla zagranicznych turystów na cały wiosenny sezon, później zamknięcie Indii dla nowych przyjeżdżających i wreszcie wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce, czego konsekwencją było przerwanie naszej wycieczki, wcześniejszy powrót do kraju i czekająca nas po powrocie obowiązkowa kwarantanna.
Nie można wyświetlić zdjęcia: 20200317_152218-01_w300px.jpg

luty 2020
Indie i Nepal – wycieczka objazdowa Rainbow Tours
Najpierw główne atrakcje "Złotego Trójkąta" północnych Indii, czyli Delhi, Agry i Dźajpuru. Później Nepal: nieco opustoszały pod nieobecność Chińczyków, których koronawirus zmusił do pozostania w domach. Optymistycznie jeszcze jednak patrzyłem podczas tego wyjazdu nie tylko na perspektywę wycieczki marcowej, ale też na wiosenny sezon trekkingowy w Himalajach.

Nie można wyświetlić zdjęcia: 20200208_090415-01_w900px_w300px.jpg

styczeń 2020
Wycieczka do Nepalu z R.pl
W styczniu kolejny raz poprowadziłem wycieczkę "U podnóża Himalajów" Rainbow Tours. Ten wyjazd zapamiętam m.in. z powodu pięknych, porannych widoków z Sarangkotu na masyw Annapurny, które utrwalone na fotografiach można zobaczyć poniżej. Podczas tego wyjazdu udało mi się też pofotografować trochę słoni pracujących w Parku Narodowym Ćitwan. Więcej na moim profilu na Instagramie.

Machhapuchchhre oglądane o wschodzie słońca z Sarangkotu nad Pokharą
Annapurna II (7937m)
Słonica z młodym urodzonym w "Elephant Breading Centre" we wsi Sauraha

listopad 2019
Piękny trek pod Everestem bez wizyty w Base Campie
Jestem przekonany, że najpopularniejszy trek w Rejonie Everestu – EBC – nie tylko nie daje pełnego spojrzenia na bogactwo krajobrazów i spektakularnych widoków pod najwyższą górą świata, ale i nie jest tym, który byłby najciekawszym trekiem w regionie. Z tą myślą przygotowałem wyjazd "Gokyo Ri i Rendźo La – Podniebnym szlakiem Himalajów", który znajduje się w ofercie Exploruj.pl. Bardzo się cieszę, że w tym roku udało się zrealizować ten wyjazd kolejny raz – tym razem z rekordową, niemal pełną frekwencją. Wędrowaliśmy 14 dni, 3 razy byliśmy na ok. 5000m n.p.m. lub wyżej, widzieliśmy 4 ośmiotysięczniki. Niezmiennie, dla mnie highlightem wyjazdu jest wejście na Gokyo Ri o brzasku oraz widok z przełęczy Renjo, skąd widać m.in. Everest, Lhotse i Makalu, a przed nimi, w dole: Gokyo, jezioro oraz lodowiec Ngozumpa. Zapraszamy za rok!

październik 2019
Everest Base Camp Trek Exploruj.pl
Tradycyjnie już październik spędziłem w Rejonie Everestu w Nepalu prowadząc wyjazd trekkingowy EBC zorganizowany przez Exploruj.pl. Było dość kameralnie, bo było nas ośmioro plus Chitra – nasz lokalny przewodnik i dobry kompan – oraz kilku tragarzy. Pewnie ten kameralny skład przyczynił się do dużej ilości ważnych rozmów i bliskości, która związała część grupy. Może to przeciwności, albo raczej – co tu dużo mówić: pech do pogody. No ale najważniejsze: świetny team! Dla mnie to był bardzo ważny wyjazd. A pogoda? – Cóż, pierwszy raz miałem tak, że z Kala Patthar praktycznie nie było nic widać! Ale i tak weszliśmy!

Tak było w Lobuche, gdy rozpoczynaliśmy drogę w dół, dzień po zdobyciu Kala Patthar.

A schodząc z Namcze zabraliśmy trochę śmieci przyłączając się do akcji #CarryMeBack zorganizowanej przez SagarmathaNext oraz SPCC.

wrzesień 2019
Pod koniec letniego monsunu w Nepalu
Trochę nietypowo, bo poza głównym sezonem turystycznym, odwiedziełem Nepal. Prowadziłem wycieczkę "U podnóża Himalajów" Rainbow Tours.

sierpień 2019
Stok Kangri (6153 m.n.p.m.)
Początek sierpnia tego roku w Ladakhu to czas zaskakujących przemian politycznych – region został odłączony od stanu Jammu & Kashmir, którego był częścią i utworzy tzw. Union Territory (Terytorium Związkowe), pozostające pod bezpośrednim rządem w Delhi. To zmiany, o które Ladakh zabiegał od wielu dziesięcioleci, które dziś przyjmowane są z nadzieją, choć pierwsze wrażenia raczej wskazywały na to, że społeczność Ladakhu póki co nie do końca wyobraża sobie co one oznaczają. Ten rok to również czas dziwnej pogody – dziwnej i nietypowej, bo podczas naszego tygodniowego trekkingu codziennie przynajmniej przez chwilę padało, a w dniu wylotu deszcz był na tyle intensywny, że nasz samolot miał chyba ze 3h opóźnienia. 13–go sierpnia, przy niezłej pogodzie, po ponad 8h mozolnego podchodzenia, nasza nieduża grupa stanęła na szczycie Stok Kangri. Na kolejne wyprawy do Ladakhu zapraszamy w przyszłym roku!

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2019_08_05_0007.jpg

kwiecień 2019
Exploruj.pl pod Everestem
W drugiej połowie kwietnia – podobnie jak w kilku ostatnich latach – byłem pod Everestem, w Nepalu, prowadząc grupę Exploruj.pl, na klasycznym trekkingu Everest Base Camp. Głównym celem był szczyt Kala Pattar, który znajduje się dość wysoko nad bazą EBC i jest jednym z najlepszych punktów widokowych dostępnych trekkerom pod najwyższą górą świata, a i zapewne najpopularniejszym z punktów widokowych w Parku Narodowym Sagarmatha. Kala Pattar całkiem banalną górą nie jest, a wejście na nią jest wyzwaniem, głównie ze względu na wysokość.
Ten trek zapamiętam ze względu na ewakuację helikopterem jednego uczestnika (w pierwszą noc w Lobuche miał objawy choroby wysokogórskiej – szybko podjęliśmy decyzję o ewakuacji i późnym rankiem był bezpieczny w Katmandu) i sukcesy wejść pozostałych.

marzec 2019
Marzec w Indiach i w Nepalu z R.pl
W marcu poprowadziłem "Indie i Nepal", a później ;"Złoty Trójkąt i Bollywood" – wycieczki Rainbow Tours. Przy okazji tych wyjazdów testowałem butelkę Water-to-Go, która wyposażona jest w filtr, umożliwiający (wg producenta) korzystanie z wody z dowolnego źródła (poza wodą słoną). Od dawna uważam, że wszyscy powinniśmy starać się ograniczać zużycie plastiku i cieszę się, że dzięki nowej butelce, na tych dwóch ostatnich wyjazdach zaledwie dwukrotnie korzystałem z paczkowanej wody butelkowanej (obawiałem się, że nową – wielorazową, odbiorą mi podczas kontroli bezpieczeństwa przy wejściu do Tadź Mahalu).

Wyświetl ten post na Instagramie.

It is my @watertogo bottle photographed at the Ramchandani Marg (Strand Raod) near to the #TajMahalPalace hotel in #Mumbai. The colourful patch in the background is rubbish floating in the waters of the bay. #India is #polluted – that is the impression of many visiting the country. However, the fact is: our Earth is polluted! India is just the very strong proof of this true. One of the actions we must start now, I believe, is to #ReduceUseOfPlastic! #SmallStepsMatter! I’m happy, I have significantly reduced my use of #plastic bottles on my two recent trips to India, when I was drinking filtered #water from my #WaterToGo bottle. #ArabianSea #environment #SeaPollution #Bombay #TajMahalHotel #liveforthestory #canonglobal #capturedoncanon

Post udostępniony przez Radek Kucharski (@radek.kucharski)

luty 2019
Indie z R.pl
Tym razem z Rainbow Tours, prowadząc wycieczkę p.t. "Dzikie i zmysłowe", wróciłem w kilka miejsc w Indiach, które bardzo lubię, a w których nie byłem w ciągu ostatnich 2 czy 3 lat. Z radością odwiedziłem ponownie Kadźuraho (Khajuraho), Gwalijar (Gwalior), Orćę (Orchha). Była też nowość dla mnie na tym szlaku – miejsca, o którym dawno myślałem, a jakoś się nie składało, by tam trafić: Park Narodowy Ranthambore. To miejsce uchodzi za jedno z najlepszych do oglądania tygrysów bengalskich. I rzeczywiście, choć tygrysa widziałem wcześniej nie raz, to tym razem była to długa obserwacja z niewielkiej odległości. A że nie miałem aparatu, za to miałem lornetkę, to wprawdzie zdjęcia mojego nie zobaczycie, ale ja się napatrzyłem! :-) Wrócę tam!

przełom listopada i grudnia 2018
Indie i Nepal z R.pl
Ponownie na szlaku Indie–Nepal, tym razem w dość ekspresowym tempie na wycieczce p.t. "Indie i Nepal" zorganizowanej przez Rainbow Tours. Kolejny wyjazd tego biura poprowadzę już w lutym. Zapraszam!

Nie można wyświetlić zdjęcia: 20181129_104415_w300px.jpg

październik 2018
Pod Everestem z grupą Exploruj.pl
Z przyjemnością kolejny raz poprowadziłem grupę Exploruj.pl na szczyt widokowy zlokalizowany nad bazą EBC: Kala Patthar. W przyszłym roku pod Everestem planuję być trzy razy – poprowadzę wiosenną i jesienną edycję trekkingu "Everest Base Camp" i nieco bardziej wymagający ale i – moim zdaniem – bardziej atrakcyjny wyjazd "Gokyo Ri i Rendźo La – Podniebnym szlakiem Himalajów".

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2018_10_18_0004_min.jpg

wrzesień 2018
Samsara – piękny, dziki trekking wzdłuż rzeki Tsarab w Ladakhu
Wrzesień to dla mnie zwykle czas trudnych, dzikich trekkingów w Himalajach Ladakhu. Tym razem byliśmy na tym, który uznaję za jeden z najpiękniejszych, jaki przeszedłem: Tsarab Chu trek (opisany oczywiście w moim przewodniku). Wyprawę przygotowałem i zrealizowałem z Exploruj.pl. Na ten trekking jedziemy ponownie za dwa lata (w 2020 r.) – zapraszamy!

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_09_14_0170_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_09_21_0593_min.jpg

sierpień 2018
Ladakh z Rainbow Tours
Do Ladakhu mógłbym jeździć co chwila. Nie koniecznie na trekkingi. W sierpniu poprowadziłem wycieczkę objazdową W krainie Wysokich Przełęczy dla Rainbow Tours. :-)

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_08_15_0071_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_08_15_0001_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_08_17_0310_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_08_19_0507_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_08_19_0510_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_08_19_0537_min.jpg

przełom czerwca i lipca 2018
Stok Kangri (6153 m n.p.m.)
Wreszcie! 14 lat od mojej pierwszej wizyty w Ladakhu stanąłem na szczycie słynnego w tym regionie szczytu Stok Kangri. :-) W towarzystwie lokalnego przewodnika oraz przewodników wspinaczkowych prowadziłem grupę Exploruj.pl. W tym roku zorganizowaliśmy w sumie trzy wyjazdy na Stok Kangri, ponad dwadzieścia osób stanęło na szczycie. W przyszłym roku jedziemy w sierpniu – zapraszamy!

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_07_04_0408_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_07_05_0413_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_07_05_0429_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Ladakh_2018_07_05_0604_min.jpg

kwiecień 2018
Trekking po Everest i na Kala Patthar
Tradycyjnie już, w drugiej połowie kwietnia wędrowałem pod Everestem, prowadząc klasyczny wyjazd w rejon bazy EBC organizowany przez Exploruj.pl. Tym razem wśród uczestniczek naszego trekkingu były dwie medalistki igrzysk olimpijskich. Po powrocie z naszej wyprawy Luiza Złotkowska udzieliła wywiadu, w którym opowiedziała o swoim spotkaniu z Himalajami: "Adrenalina i... wypoczynek mentalny – Luiza Złotkowska opowiada o Himalajach" – zachęcam do przeczytania.

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2018_04_25_0196_min.jpg

styczeń i luty 2018
Indie i Nepal
Początek roku spędziłem w Indiach i Nepalu z grupami biura podróży Rainbow Tours. Poprowadziłem:

listopad 2017
Gokyo Ri i przełęcz Rendźo
W listopadzie byłem z grupą pod Everestem, na wyjeździe "Gokyo Ri i Rendźo La – Podniebnym szlakiem Himalajów", który przygotowałem wspólnie z Exploruj.pl. To alternatywna oferta w stosunku do klasycznego trekkingu do bazy pod Everestem (EBC). Ten wyjazd do Gokyo jest nieco trudniejszy i dłuższy, ale częściowo biegnie mniej obleganymi szlakami, a i widoki – w mojej ocenie – są tu ciekawsze. To nowy wyjazd, który na stałe wchodzi do oferty Exploruj.
Więcej o tym wyjeździe można przeczytać na moim blogu.

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_11_20_0290_min.jpg

czerwiec i lipiec 2017
Wycieczki szkolne po Polsce i Norwegia
W czerwcu poprowadziłem wycieczki szkolne na Mierzeję Wiślaną i w Bieszczady organizowane przez BP Fokus. W czerwcu i lipcu obsługiwałem wycieczki objazdowe po Norwegii organizowane przez Rainbow Tours.

koniec maja 2017
Krótki pobyt na Islandii
Szybki przejazd południowym wybrzeżem, spacer po lodowcu i po bazaltowej plaży. Później Reykjavík, imprezy i Blue Lagoon. Tym razem miałem przyjemność prowadzić wyjazd dla Explore Iceland

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_PowerSh_img-7467_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_PowerSh_img-7472_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_PowerSh_img-7473_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_PowerSh_img-7476_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_PowerSh_img-7482_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_PowerSh_img-7484_min.jpg

połowa maja 2017
Mazury z wycieczką szkolną
Jak wiosna w Polsce, to wycieczki szkolne z Biurem Podróży Fokus. Tej wiosny, podobnie jak w poprzednich latach, nie mogło się obyć bez wypadu na kochane Mazury!

przełom kwietnia i maja 2017
Kala Pattar – wiosenny trek w rejon bazy pod Everestem w Nepalu (EBC)
Pod Everestem, podobnie jak pod Annapurną, tej wiosny pogoda nas momentami nie rozpieszczała. Wszędzie jednak tam, gdzie na pogodzie zależało nam najbardziej, mieliśmy bezchmurne niebo i rewelacyjne widoki... No, może oprócz dnia planowanego wylotu z Lukli, kiedy deszcz opóźnił nasz wylot o jeden dzień. Ten trek został zorganiozowany przez Exploruj.pl.

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_05_01_1911_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_05_03_2159_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_05_04_2195_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_05_06_2301_min.jpg

przełom marca i kwietnia 2017
Sankturium Annapurny, Nepal
To nie był łatwy trek, bo dokuczała nam dość kapryśna w tym roku pogoda. Chyba nie ma jednak nikogo, komu trudów wędrówki w deszczu nie rekompensowałyby widoki ozdabiane kwitnącymi wiosną rododendronami, których pod Annapurną jest wyjątkowo dużo. W samym Sanktuarium pogodę, a zatem i widoki, mieliśmy oczywiście rewelacyjne! :) Trekking został zorganiozowany przez Exploruj.pl.

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_03_31_0004_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_04_02_0043_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_04_04_0074_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_04_04_0118_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2017_04_05_0184_min.jpg

październik 2016
Trekking na szczyt Kala Pattar w Rejonie Everestu, Nepal
Mieliśmy rewelacyjną pogodę tej jesieni w Himalajach Nepalu! Zawsze pozostaje mały niedosyt jak nie wszystkim uda się osiągnąć kulminacyjny punkt treku ale z drugiej strony najważniejsze dla mnie, że wszyscy ukończyli trek zdrowi, a i przy tym zadowolenie. Kolejny udany trek w Rejonie Everestu z Exploruj.pl! Następny już wiosną - szczegóły tutaj.

Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2016_10_23_0047_min.jpg
Nie można wyświetlić zdjęcia: R-Kucharski_Nepal_2016_10_23_0058_min.jpg

sierpień 2016
Trekking przez przełęcz Kandźi w Ladakhu
Częściowo przez wsie, częściowo dzikimi, rzadko odwiedzanymi szlakami, przez rwące strumienie i wysokie przełęcze, wysokimi trawersami i dnami głębokich kanionów; z bezkresnymi widokami; w świetnym towarzystwie - taki był nasz tegoroczny trek w Ladakhu przygotowany przeze mnie i Exploruj.pl! Jedziemy tam znów za rok - szczegóły tu.

lipiec 2016
Norwegia
Tegoroczny lipiec minął mi pod znakiem autokarowych wycieczek objazdowych po Norwegii, które poprowadziłem dla Rainbow Tours.

czerwiec 2016
Norwegia oraz Jura Krakowsko-Częstochowska
Pierwszy tydzień czerwca spędziłem w Norwegii prowadząc wycieczkę objazdową "Fiordy - Droga Atlantycka" z oferty Rainbow Tours. W połowie miesiąca, jeszcze przed końcem roku szkolnego, poprowadziłem wycieczkę szkolną na Wyżynę Krakowsko-Częstochowską BP Fokus.

maj i pierwsze dni czerwca 2016
Sezon wycieczek szkolnych
Po ubiegłorocznej przerwie, w tym roku poprowadziłem kilka wycieczek szkolnych dla Biura Podróży Fokus. Mierzeja Wiślana i Pomorze, Mazury oraz Pieniny, Tatry i Podhale.

początek maja 2016
Krótki wyjazd na Islandię
Troszkę nieoczekiwanie miałem okazję być na początku maja na Islandii. Jednocześnie był to dla mnie debiut w prowadzeniu wyjazdu typu incentive. Intensywny czterodniowy program zawierał między innymi wjazd na skuterach śnieżnych na słynny wulkan Eyjafjallajökull oraz nurkowanie z maską i rurką ("snurkowanie" / snorkeling) w Þingvallavatn, w miejscu o nazwie Silfra, które uchodzi za rewelacyjne miejsce do nurkowania. Wyjazd został zorganizowany przez Explore Iceland.

kwiecień 2016
Trekking w rejonie Everestu
Świetna grupa, rewelacyjna pogoda, mniej turystów niż w ubiegłym roku, a zatem trochę spokojniej na szlaku. Pełen sukces: wszyscy uczestnicy weszli na Kala Pattar - szczyt to wprawdzie niezbyt urodziwy (na tym zdjęciu to czarna skałka pod Pumori) ale bez wątpienia jest jednym z najlepszych punktów widokowych w Himalajach. Tegoroczny, wiosenny wyjazd trekkingowy w rejon Everestu Exploruj.pl zdecydowanie zaliczam do bardzo udanych! W październiku jedziemy znów!

luty 2016
Radżastan i indyjska mozaika Klubu Podróży Horyzonty
To był zdecydowanie sezon pod znakiem dzikich zwierząt. W Parku Narodowym Panna widzieliśmy m.in. tygrysa bengalskiego, lamparta, szakala i krokodyle. Nasza tegoroczna wizyta w Parku Keoladeo była natomiast bodaj najlepsza na przestrzeni ostatnich lat. Było bardzo dużo ptaków, widziałem kilka nowych gatunków, a ponadto widzieliśmy sporo jeleni aksisów i antylop nilgau.

wrzesień 2015
Samsara – przez Himalaje Ladakhu
To trzeci przygotowany przeze mnie i Exploruj.pl trek w Ladakhu, który zrealizowaliśmy w tym roku. Jednocześnie to trzeci rok z rzędu, kiedy odbył się ten wyjazd. Przeszliśmy malowniczym, dzikim szlakiem, w okresie kiedy Ladakh wygląda chyba najpiękniej - krzewy, trawy i byliny mienią się kolorami jesieni, a rzeki, których nurt słabnie o tej porze roku, zyskują niesamowicie niebieski kolor. Silna grupa dzielnie znosiła nietypową w Ladakhu pogodę - przez kilka dni było pochmurno, a podczas jednego z najwyższych biwaków spadło w nocy dość sporo śniegu. Dzięki tym opadom widoki były jeszcze bardziej zachwycające! Przed trekiem byliśmy m.in. nad zachwycającym jeziorem Tso Moriri, a po wędrówce wypoczywaliśmy w pięknym Kaszmirze.

sierpień 2015
Z Padum do Lamajuru przez przełęcz Kandźi - trekking w Ladakhu
Bardzo się cieszę, że udało się zrealizować ten wyjazd. Przygotowałem go wspólnie z Exploruj.pl. Przeszliśmy przepięknym szlakiem - na początku przez wioski, popularną marszrutą, a po kilku dniach w dziczy, niemal nie spotykając innych wędrowców, wypatrując świstaków i koziorożców, napotykając ślady większych ssaków - niedźwiedzi i irbisów (śnieżnych panter). To trudny ale dający wiele satysfakcji i niezapomnianych wrażeń trek. Jedziemy znów w przyszłym roku!

końcówka lipca 2015
Plener fotograficzny na Islandii
Końcówka mojej tegorocznej Islandii to plener fotograficzny Klubu Horyzonty i pary instruktorów foto - Ewy Prus i Piotra Dębka. Pogoda dopisała, krajobrazy oczywiście też. Ciekaw jestem zdjęć! :) Dla mnie to była znów okazja do zdobycia nowej wiedzy o fotografii, choć przyznam, że sam fotografowałem niewiele.

koniec czerwca i część lipca 2015
Islandia i Wyspy Owcze
Piąty sezon koniec czerwca i lipiec pod znakiem wycieczek przyrodniczych Klubu Podróży Horyzonty do Islandii i na Wyspy Owcze pod moim przewodnictwem. Pod względem pogody - najlepsze lato od trzech sezonów! Na Islandii mieliśmy sporo słońca, prawie nie padało, choć momentami dokuczały nam zimne, północne wiatry. Hit sezonu to pewnie skaczący humbak (długopłetwiec) podczas rejsu w Husaviku z pierwszą grupą. Druga grupa na obserwacje waleni narzekać też nie może ale hitem dla mnie był białozór, którego wreszcie zobaczyłem po raz pierwszy. Obserwowaliśmy go długo, z bliska - przysiadł przy samym parkingu, nad Hafragilsfoss-em. Polecam obejrzenie świetnych zdjęć Krzysztofa Weyhera - rewelacyjne zdjęcia ptaków, przede wszystkim głuptaków, doskonałe krajobrazy!

maj 2015
Markha: ukryta dolina Himalajów
Kolejny wyjazd trekkingowy do Ladakhu mojego autorstwa, zrealizowany z Exploruj.pl. Zgrana, fajna ekipa, z którą bardzo miło było wędrować i spędzać czas. Wczesny sezon, a dzięki temu wciąż mało turystów w Leh i zaledwie kilku trekkerów spotkanych na szlaku. Jak zwykle świetna ekipa opiekujących się nami górali ladakhijskich z rewelacyjnym kucharzem, który codziennie rozpieszczał nas kulinarnie. Trochę nietypowy początek treku - powódź zerwała most i musieliśmy przeprawić się przez rzekę Zaskar na pontonach. Mocna końcówka treku, bo przełęcz, którą dołożyliśmy ostatnio do programu, choć nie jest bardzo wysoka, to do łatwych nie należy i była mocnym akcentem. W drodze do Kaszmiru zaskakujący śnieg, a później miły wypoczynek w Śrinagarze.

kwiecień 2015
Everest Base Camp
Jeśli może istnieć wyjazd, o którym kiedykolwiek zapomnę, to ten takim na pewno nie będzie. To miał być w miarę zwykły wyjazd trekkingowy w rejon Everestu zorganizowany przez Exploruj.pl. Celem była Baza pod Everestem i szczyt Kalapathar. Pogoda zmienna - jak na wiosnę przystało. Na początku trochę deszczu, śniegu i sporo chmur przysłaniających widoki, a tam gdzie trzeba: lampa i świetna widoczność. Znów udało się dolecieć i wylecieć z Lukli zgodnie z planem... No właśnie - nasz lot z Lukli 25-go kwietnia. Po przylocie do Katmandu zameldowaliśmy się w hotelu i po prysznicu mieliśmy iść na obiad, a później zwiedzanie. I wtedy się zatrzęsło... (Więcej o tym napisałem na blogu). Wylecieliśmy dwa dni później samolotem ewakuacyjnym zorganizowanym przez polski MSZ. Żegnając się z Chandanem, jego żoną Silu oraz jej siostrą powiedziałem "Do zobaczenia jesienią!". Dziewczyny mocno przestraszone, ciągle czujne i tą czujnością zmęczone. Mam nadzieję, że rzeczywiście uda się wrócić jesienią. Wierzę, że najlepszy sposób na pomoc Nepalczykom to jeżdżenie tam w nadchodzących sezonach. Ja chcę jechać!

przełom marca i kwietnia 2015
Sanktuarium Annapurny
Od dżunglowej, spacerowej sielanki po prawdziwie górską, zimową przygodę. Pod znakiem wiosennej eksplozji kwiatów, zapachów i zachwytów nimi. Wśród ptaków, które pod koniec wypatrywali już wszyscy (i to nie za moją sprawą). Jakby monsunowo, bo niemal codziennie padało. No i z niezapomnianą - myślę dla wszystkich - przygodą nocnej wędrówki z MBC do ABC. - Taki był nasz wiosenny trek do Sanktuarium Annapurny przygotowany przez Exploruj.pl. Annapurna nie zawiodła: pokazała się w pełnej krasie, w bezchmurny poranek, w zimowej scenerii - prawdopodobniej najpiękniej ze wszystkich moich wizyt w Sanktuarium.

koniec stycznia i początek lutego 2015
Indie północne
Piąty sezon z rzędu prowadziłem "Baśniową krainę maharadżów" i "Indyjską mozaikę" - wyjazdy zorganizowane przez Klub Podróży Horyzonty. Indie fascynują chyba coraz bardziej, a każdy wizyta przynosi nowe spotkania, nowe historie i nowe spojrzenia. Fotograficznie: w Tadźu znalazłem nowe kadry; kulinarnie: pod znakiem rewelacyjnego lassi w Dźodhpurze, Waranasi i Agrze oraz sałatki owocowej w Ryszikeśu. I ponad wszystko: doborowa ekipa towarzyszy podróży! Trochę zdjęć z tego wyjazdy jest na moim fotoblogu - zapraszam do obejrzenia!

listopad 2014
Magia Everestu
Moja druga, tegoroczna wizyta w Solukhumbu z grupą trekkingową Klubu Podróży Horyzonty. Tym razem, celem wyprawy pt.  "Magia Everestu", były dwa słynne punkty widokowe - Kala Pathar i Gokyo Ri. Sprawna i doświadczona grupa trekkerów, świetna pogoda, terminowe loty do Lukli i z Lukli - wszystko to spowodowało, że udało się dojść tam gdzie planowaliśmy i zobaczyć to, na co mieliśmy nadzieję. Wrażenia niezapomniane! Widoków oczywiście zdjęcia nie oddają w pełni - wiadomo! Tym bardziej radości wędrowania. Niemniej jednak, zdjęcia to pamiątka miła i radość dla oglądających - zapraszam do obejrzenia zdjęć na moim fotoblogu.

październik 2014
W krainie Szerpów
Nowy wyjazd górski Klubu Podróży Horyzonty - "W krainie Szerpów pod Everestem" - upłynął pod znakiem emocjonujących przelotów pomiędzy Katmandu a Luklą, zachwycających widoków ale przede wszystkim zgranej i świetnie wspierającej się grupy! Dzięki! Odrobinę zdjęć z tego wyjazdu umieściłem na swoim fotoblogu; więcej - po powrocie z podróży. Ech, dobrze było znów wędrować po Himalajach Nepalu!

wrzesień 2014
Samsara - trekking w Ladakhu
W tym roku, zaplanowane przeze mnie i Exploruj.pl spotkanie z Ladakhiem rozpoczęliśmy w Leh. Pierwsze dni spędziliśmy na aklimatyzacji i zwiedzaniu - byliśmy w Spituk i Stok, wędrowaliśmy z Hemis Shukpachan do Temisgam, odwiedziliśmy klasztory i świątynie w Alći (Alchi), Basgo, Likirze, nocowaliśmy nad jeziorem Tsomoriri. Trekking rozpoczęliśmy nad rzeką Tsarab, w okolicach Serczu (Serchu). Dzielna grupa pokonała trudną, dziką i przepiękną widokowo trasę przez wiele wysokich przełęczy. Szóstego dnia wędrówki dotarliśmy do niesamowicie położonego klasztoru Puktal - wielkiej atrakcji kulturowej i widokowej regionu. Stąd udaliśmy się dziką dolinką, przez kolejną wysoką przełęcz do wsi Enmu, skąd w ciągu kolejnych dwóch dni, przez wsie, obserwując kończące się prace polowe zeszliśmy do Padamu (Padum) - głównej miejscowości Zaskaru (Zanskaru). Ze względu na powódź w części Kaszmiru (zobacz też tu), która miała miejsce na początku miesiąca, musieliśmy zmienić nieco plany po trekkingu - zamiast w Śrinagarze, spędziliśmy dzień w górskiej miejscowości Sonamarg spacerując do okolicznej, himalajskiej doliny. Trochę zdjęć z tego wyjazdu jest na mojej stronie na FaceBooku oraz w moim fotoblogu.
Na przyszły rok wyjazd "Samsara" planowany jest tą samą trasą - szczegóły na stronie Exploruj.pl.

koniec lipca 2014
Islandia fotograficznie
Tym razem trzeci objazd Islandii z Klubem Podróży Horyzonty pod moim przewodnictwem miał charakter pleneru fotograficznego pt. "W krainie ognia i lodu". Instruktorami fotografii na tym wyjeździe byli Ewa Prus i Piotr Dębek - redaktorzy Digital Foto Video, autorzy książek i artykułów o fotografii oraz autorzy bloga "Szturchaniec fotograficzny". Ciekaw jestem efektów prac, których powstawanie obserwowałem w terenie! Część z nich można już oglądać w specjalnej galerii na stronach DFV.pl.

koniec czerwca i lipiec 2014
Wyspy Owcze i Islandia
Czwarty sezon wycieczek przyrodniczych Klubu Podróży Horyzonty do "Kraju maskonura" pod moim przewodnictwem. Dzielne grupy z pokorą znosiły deszczową pogodę, która w tym roku przez większą część lipca nas nie rozpieszczała. Sporo wędrowaliśmy, obserwowaliśmy ptaki, foki, wieloryby, gejzery, fumarole, a przede wszystkim cudne krajobrazy, które sycą spokojem, nie przestają mnie zachwycać i za którymi będę tęsknić. Polecam zdjęcia, wykonane przez panią Magdalenę Załogę podczas drugiego, tegorocznego objazdu Islandii - zwróćcie uwagę na świetne zdjęcie maskonura przyprószonego lekko kroplami mżawki. Zapraszam też do obejrzenia filmu zrealizowanego przez jedną z uczestniczek.

czerwiec 2014
Norwegia
W połowie czerwca miałem okazję do debiutu zawodowego w Norwegii - pilotowałem krótką wycieczkę objazdową pt. "Fiordy - norweska specjalność" zorganizowaną przez biuro Rainbow Tours.

wiosna 2014
Polska
Maj i czerwiec to sezon wycieczek szkolnych. Tym razem, prowadząc wyjazdy Biura Podróży FOKUS, odwiedziłem: Tatry, Podhale i Pieniny, Kraków i Wieliczkę, Toruń, Kaszuby, Bieszczady, Krasiczyn i Sandomierz, Kruszwicę i Biskupin oraz Mazury i Warmię.

luty i marzec 2014
Indie i Nepal
Pierwszy kwartał 2014 roku minął mi pod znakiem Indii i wyjazdów Klubu Podróży Horyzonty. W lutym prowadziłem "Indyjską mozaikę" i "Baśniową krainę maharadżów", a w marcu "Namaste! Indie, Nepal" w wersji z wypoczynkiem w Goa po powrocie z Nepalu. Podczas tego ostatniego wyjazdu, w Patanie, w Nepalu uczestniczyliśmy w obchodach święta Holi, zwanego świętem kolorów. Ulice miasta pełne były świętujących, którzy obrzucali się nawzajem kolorowym proszkiem i oblewali zabarwioną wodą. Oczywiście do nich dołączyliśmy!

listopad 2013
Namaste Indie, Nepal!
Drugi raz w tym roku trasą przez Indie i Nepal z Klubem Podróży Horyzonty. Tym razem wyjątkowo dopisała pogoda w Nepalu - mieliśmy rewelacyjne widoki na masyw Annapurny z Pokhary i okolic, a z Kathmandu widać było m.in. Langtang Himal. W Parku Narodowym Chitwan, podczas wycieczki na słoniach obserwowaliśmy samicę nosorożca indyjskiego z młodym. Dla mnie to obok lutowych obserwacji tygrysa bengalskiego i marcowych gawiali gangesowych przyrodniczy hit roku!

październik 2013
Jesień w Polsce
Pierwszą połowę października spędziłem radując się rewelacyjną jesienną pogodą podczas dwóch wycieczek szkolnych, które prowadziłem dla Biura Podróży FOKUS. Byliśmy na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej i na Mazurach.

wrzesień 2013
Samsara - druga autorska wyprawa trekkingowa do Ladakhu, Indie
Pod sam koniec sierpnia ruszyliśmy na drugą wyprawę zaplanowaną przeze mnie wspólnie z Biurem Turystyki Górskiej Exploruj.pl. Tym razem poszliśmy nieco trudniejszym szlakiem startując w Darczy (Darcha), po południowej stronie głównej grani Wysokich Himalajów, wędrując przez znaczną część Zaskaru (Zanskaru) aż do jego głównej osady - Padam (Padum). Pokonaliśmy przełęcz Shinkul (ok. 5054m), odwiedziliśmy słynny klasztor Puktal (Phukthal), przemierzyliśmy dziki szlak pomiędzy Puktalem a doliną Lungnak, obserwowaliśmy lokalną ludność podczas jesiennych prac polowych, spróbowaliśmy źo i tsampy, a po treku, w drodze do Leh odwiedziliśmy kilka klasztorów i obserwowaliśmy wspaniałe panoramy szczytów Wysokich Himalajów. Mnóstwo wrażeń, a dla mnie sporo nowych doświadczeń oraz marzeń i planów na następne wyprawy do Ladakhu. Informacje o planach na przyszły sezon już niebawem!

28 czerwca - 7 sierpnia 2013
Islandia i Wyspy Owcze
Ech, nie mogę się napatrzeć na tą Islandię! Już trzeci sezon z rzędu miałem przyjemność prowadzić trzy kolejne grupy Klubu Podróży Horyzonty szlakiem po "kraju maskonura". Choć pogoda nas w tym roku nie rozpieszczała to zobaczyliśmy wszystko to co w planie i sporo więcej. Chętnie odwiedziłem znajome miejsca, cieszę się, że udało się zobaczyć i poznać trochę nowości. I już tęsknię i mam nadzieję, że na Islandię i Wyspy Owcze trafię znów za rok!

czerwiec 2013
Mierzeja Wiślana
Ostatnie dwa miesiące roku szkolnego to sezon wycieczek szkolnych. Jeśli nie mam innych wyjazdów, to chętnie takie wycieczki pilotuję - to dla mnie m.in. okazja na odwiedzenie ciekawych miejsc na terenie Polski. Ta wiosna to już trzeci sezon mojej współpracy z Biurem Podróży FOKUS. Właśnie wróciłem z miłej wycieczki na Mierzeję z SP z Płocka. Odkrycie wyjazdu? - Centrum Hewelianum w Gdańsku z rewelacyjnie poprowadzonymi zajęciami "W krainie ciekłego mrozu".

maj 2013
Trekking doliną Markhi w Ladakhu, Indie
Drugą połowę maja spędziłem w Ladakhu na mojej autorskiej wyprawie zaplanowanej i realizowanej wspólnie z Biurem Turystyki Górskiej Exploruj.pl. Głównym celem był trekking doliną Markhi. Przed wędrówką, po przylocie do Leh, zwiedziliśmy niesamowicie położony klasztor Spituk, wieś Stok, klasztor-twierdzę Basgo, słynne ze swych malowideł świątynie w Alchi oraz groty medytacyjne w Saspolu. Dolina Markhi - popularna w szczycie sezonu - jest o tej porze roku spokojna i dość dzika. Obserwowaliśmy rozpoczynające się prace polowe. Widzieliśmy mnóstwo dzikich nachurów, które latem pozostają z dala od uczęszczanych szlaków. Po wędrówce zwiedziliśmy Hemis, Thikse i Shey, a później spacerowaliśmy i odpoczywaliśmy w stolicy regionu - Leh. Dodatkowo, w drodze powrotnej, przejechaliśmy autobusem przez przełęcz Zoji leżącą na głównej grani Himalajów Wysokich i zwiedziliśmy stolicę Kaszmiru - Śrinagar.

styczeń, luty i marzec 2013
Indyjska mozaika i baśniowa kraina maharadżów oraz Namaste Indie, Nepal
Tradycyjnie już początek roku spędziłem w Indiach prowadząc wyjazdy Klubu Podróży Horyzonty. Tym razem dwa razy objechałem trasę indyjskiej mozaiki, odwiedziłem baśniową krainę maharadżów, a na koniec, wraz z uczestnikami wyprawy Namaste! odwiedziłem Nepal. Wyjazd obfitował m.in. w atrakcje przyrodnicze - z pierwszą grupą w Rezerwacie Panna widzieliśmy lamparta, z drugą - również w Pannie - tygrysa bengalskiego, z ostatnią, w Chitwanie - gawiale gangesowe. Po zakończeniu wypraw organizowanych przez Horyzonty zostałem w Indiach na kilkanaście dni sam - odwiedziłem nieznane mi dotychczas miejsca związanych z życiem Buddy.

październik 2012
Kraj wielu religii
Październik spędziłem w Indiach prowadząc wyprawę "Kraj wielu religii" zorganizowaną przez Klub Podróży Horyzonty. Poznawaliśmy różnorodność kulturową i religijną północnych Indii, odbyliśmy krótki trekking w Himalajach Garhwalu.

wrzesień 2012
Góry Świętokrzyskie
Koniec września to sezon wycieczek szkolnych. Tym razem poprowadziłem dwa wyjazdy Biuro Podróży FOKUS w Góry Świętokrzyskie.

29 czerwca - 8 sierpnia 2012
W kraju maskonura - Islandia i Wyspy Owcze
Ponownie początek lata pod znakiem wypraw Klubu Podróży Horyzonty na wyspy północnego Atlantyku. Przyrodniczym hitem sezonu był bez wątpienia humbak wyskakujący nad powierzchnię oceanu! Tytułowe maskonury dopisały, choć niestety nie wszystkim grupom. Za to wszyscy cieszyliśmy się z wyjątkowo słonecznego i suchego lata zarówno na Islandii jak i na Wyspach Owczych. Ech, już tęsknię za Islandią i poznanymi w tym roku ludźmi! Tegoroczne zdjęcia wrzucam sukcesywnie do swojej galerii. Są tam już zdjęcia Wysp Owczych.

maj i czerwiec 2012
Mazury, Pomorze, Wyżyna Krakowsko-Częstochowska, Sandomierz, Toruń
Większą część maja i czerwca spędziłem na wycieczkach szkolnych organizowanych przez Biuro Podróży FOKUS. Blisko dziesięć wyjazdów i tyleż grup, kilka tysięcy przejechanych kilometrów, mnóstwo nowych twarzy, sporo zwiedzonych i odwiedzonych miejsca. Trochę przygód, wrażeń, obserwacji i przemyśleń.

luty 2012
Indyjska mozaika i baśniowa kraina maharadżów
Początek roku spędziłem w Indiach prowadząc dwa wyjazdy Klubu Podróży Horyzonty. Celem pierwszego - Indyjska mozaika - było zetknięcie ze zróżnicowaniem kulturowym i religijnym północnych Indii. Drugi - Baśniowa kraina maharadżów - był podróżą po fortach i pałacach Radżastanu. Zapraszam do obejrzenia zdjęć z pierwszej części wyjazdu oraz zdjęć z podróży po Radżastanie.

październik 2011
Nepal
Październik i pierwsze dni listopada spędziłem w Nepalu prowadząc dwie wyprawy Klubu Podróży Horyzonty. Główną częścią pierwszej z nich - Sanktuarium Annapurny - stanowił trekking do południowej bazy pod Annapurną. Druga wyprawa - Przygoda u stóp Himalajów - była bardzo zróżnicowana pod względem programu i atrakcji: wędrowaliśmy po Himalajach, spływaliśmy górską rzeką, oglądaliśmy dzikie zwierzęta w Parku Narodowym Chitwan, zwiedzaliśmy miasta Kotliny Kathmandu. Zdjęcia z obu wypraw można obejrzeć tu. Tegoroczne zdjęcia Sanktuarium Annapurny umieściłem w galerii Annapurna Niebanalna.

czerwiec i lipiec 2011
Islandia
Początek lata spędziłem na Islandii i Wyspach Owczych prowadząc trzy wyprawy Klubu Podróży Horyzonty. Celem podróży były obserwacje przyrodnicze - oglądaliśmy nie tylko tytułowe maskonury (patrz program wypraw) ale również m.in. foki i walenie, wędrowaliśmy po polach lawowych, wulkanach, a nawet po lodowcu. Jedna z wypraw miała charakter pleneru fotograficznego - porad fotograficznych udzielał uczestnikom wykładowca fotografii (szczegóły). Zdjęcia z tych wypraw umieściłem w trzech albumach: pocztówki, maskonury, plener fotograficzny.

maj 2011 / czerwiec 2011
Jura Krakowsko-Częstochowska, Mierzeja Wiślana, Mazury, Tatry i Słowacja
Na przełomie maja i czerwca poprowadziłem 4 wycieczki grup zorganizowanych - głównie młodzieży szkolnej. Wycieczki zorganizowało Biuro Podróży FOKUS.

maj 2011
Buddyjskie klasztory Małego Tybetu
Wiosenna wyprawa do Ladakhu zorganizowana przez Klubu Podróży HORYZONTY. Odwiedziliśmy większość klasztorów Środkowego Ladakhu, groty medytacyjne w okolicach wsi Saspol, wioski Dardyjskie w zachodniej części regionu oraz Nubrę. Trochę wędrowaliśmy - przeszliśmy przez przełęcze Igu, Lago i Prikti. Przejechaliśmy przez Kardung La - miejsce uchodzące za najwyższą przełęcz drogową świata (wg oficjalnych informacji 5602m n.p.m., faktycznie ok. 5360m - info). Kilka zdjęć z tego wyjazdu można zobaczyć tu.

luty 2011
Baśniowa kraina maharadżów
Wyprawa do indyjskiego stanu Radżastan, z oferty Klubu Podróży HORYZONTY. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć między innymi: "Złote Miasto" - Dźajsalmer, "Błękitne Miasto" - Dźodhpur, "Różowe Miasto" - Dźajpur, romantyczny Udajpur oraz święte miasta Puszkar i Adźmer. Szczegółowe informacje znajdują się na stronach Klubu.

styczeń/luty 2011
Indyjska mozaika
Wyprawa po północnych Indiach, zorganizowana przez Klub Podróży HORYZONTY. Zróżnicowany program obejmował miejsca kultu związane z hinduizmem i islamem, zabytki oraz rezerwaty przyrody. Podróżowaliśmy lokalnymi środkami transportu, sypialiśmy w hostelach, jadaliśmy w restauracjach, barach a nawet przy ulicznych straganach - co krok stykaliśmy się z indyjską egzotyką. Szczegółowe informacje o tej wyprawie znajdują się na stronach Klubu.

listopad 2010
Sanktuarium Annapurny
Wyprawa zorganizowana przez Klub Podróży HORYZONTY. Jej głównym etapem była wędrówka do południowej bazy pod Annapurną. W programie było również zwiedzanie zabytków doliny Katmandu. Szczegółowe informacje o tej wyprawie znajdują się na stronach Klubu, kilka zdjęć autorstwa jednej z uczestniczek można obejrzeć tu. Moje zdjęcia z Sanktuarium można obejrzeć w Galerii.